Logo van Santos world store

E-bike

 

De E-bike is een snel opkomende klasse. E-bike staat voor een elektrisch ondersteunde fiets, gooi daar een beetje engels doorheen en je hebt de E-bike.

Santos heeft eigenlijk geen standaard E-bike. Omdat alle modellen modulair opbouwbaar zijn als lego blokjes kun je van elk model wel een E-bike maken. En dat maakt het nu net leuk. Want.... worden die toppen steeds iets hoger of uw shirt steeds natter van het zweet dan kan je na aanschaf jouw Santos zo aanpassen dat hij elektrisch ondersteunend is.

 

Santos werkt met de Go Swiss drive achterwiel motor, een krachtig exemplaar uit Zwitserland. Met deze motor kom je moeiteloos en vooral nagenoeg geruisloos een berg op. De motor heeft een vermogen van 250 Watt en een koppel van 40NM (direct op het achterwiel en dus sterker dan een 40Nm middenmotor) en valt dus niet onder de speedbikes waarbij een helmplicht geldt binnenkort. Er is keuze uit 5 ondersteuning standen en een regeneratie modus. Hierdoor wordt er stroom teruggevoerd naar de accu wanneer er bijvoorbeeld naar beneden gereden wordt. De motor past zijn rijgedrag aan op de kracht die gezet wordt door de berijder. Om het omhoog wandelen gemakkelijk te maken heeft het systeem de mogelijkheid van een “mee-loop-hulp”.

 

Er is keus uit 2 typen displays. De basic versie biedt simpelweg alle mogelijkheden die je nodig hebt op een basic lcd scherm. De snelheid, dagafstand, totaalafstand, huidig verbruik en actieradius (hoever kan ik nog?) kunnen eenvoudig gekozen worden om weer te geven. De basic versie is niet afneembaar.

De luxe versie heeft een moderne vormgeving met een groot kleurendisplay. Deze is afneembaar en gemakkelijk te bedienen vanaf het handvat. Het display heeft veel mogelijkheden en kan gekoppeld worden met een smartphone via bluetooth. Hierdoor is de oproep informatie te zien en kunnen er gegevens uitgewisseld worden.

Extra informatie over E-bikes;

Hoe zit het met Watt, NM, Ah,Wh(Watt-uur) en actieradius?

 

Watt is het maximale verbruik van de motor. In Nederland is een motor die maximaal 250 Watt verbruikt toegestaan op de openbare weg zonder extra verplichtingen en met een maximale snelheid van 25 km/h. In de praktijk rijden de meeste fietsen iets harder dan 25 km/h. Watt zegt dus eigenlijk niets over de kracht van de motor. Watt = stroom x spanning . De spanning van de accu is bij het Go Swiss drive systeem 36 volt, de maximale stroom (hoeveelheid elektrische deeltjes) is dan 6,94 amperes. Dit laatste zegt wel wat over de zuinigheid van de fiets, want bij een accuspanning van bv 24 volt (van oude systemen) zou de maximale stroom 10,4 ampere mogen zijn, minder zuinig dus.

Echter, we zijn daar nog niet helemaal aan toe.

 

Nm is het koppel, de maximale kracht die de motor kan leveren. Bij de achterwielmotor is dit dus direct de kracht van de aandrijving. Hoe groter het koppel hoe makkelijker er een berg omhoog gereden kan worden.

 

Ah zijn de amperes per uur, dit is een gegeven van de accu. Dit getal geeft aan wat de capaciteit van de accu accu is. Hoe hoger dit getal, hoe groter de actieradius. Het geeft aan hoeveel elektrische deeltjes er afgegeven kunnen worden in een bepaalde tijd. We hadden al gezien dat het maximale verbruik van de motor 6,94 amperes was. De 15,5 Ah accu zou het (theoretisch) dus 2 uur en een kwartier volhouden bij maximaal verbruik. Dit is echter puur theoretisch want de efficiëntie van de motor (circa 80%) en temperatuur spelen hierbij ook een rol. De capaciteit wordt namelijk gemeten bij 20 graden. Daarnaast kan de accu vaak niet die hoge stroom leveren. De accu van Go Swiss drive kan bv maar 5A maximaal leveren. Ook spelen natuurlijk de natuurlijke invloeden mee, hoe hoger de snelheid hoe meer luchtweerstand en dus een hoger verbruik. Omdat er zoveel factoren meespelen zijn de opgaves van de actieradius ook zo uitlopend.

 

Wh, Watt-uur. Deze aanduiding wordt veel gebruikt om de capaciteit van de accu aan te geven. Het is de Ah maal de spanning van de accu. Dus 36 volt spanning, 15,5 Ah geeft een Wh van 558 Wh. Dat is handig vergelijken omdat bij enkele modellen er geen 36 volt maar andere voltages gebruikt worden. Met een accu van 11Ah bij 36 volt haal je een hogere actieradius dan een accu van 11Ah bij 24 volt.

 

Actieradius is de afstand die gereden kan worden bij een bepaalde acculading. Dit wordt uitgedrukt in kilometers. De opgaves lopen erg uiteen omdat iedereen de fiets ook anders gebruikt. De ene persoon haalt met een 15,5 accu 85 km , de ander 150 km.

 

Wat beïnvloed de actieradius positief?

  • Een lage ondersteuning stand

  • Een hogere trapfrequentie, meer omwentelingen is efficiënter. Denk aan 75-80 omw/minuut

  • Goede bandenspanning

  • Niet te hoge snelheden, luchtweerstand kan zomaar 30% schelen boven de 22 km/h

  • Een laag gewicht, maar dat is lastiger te realiseren.

 

Wat beïnvloed de actieradius negatief?

  • Alles wat hierboven staat niet doen

  • Wegrijden in een zware versnelling waarbij je zo snel mogelijk weg wilt zijn.

  • Slecht weer, harde wind

  • Lage temperatuur, rond het vriespunt kan de capaciteit zomaar 20% dalen, dit komt er later weer bij.

  • Leeftijd accu. Na 3 jaar gaat de capaciteit van de accu echt afnemen.

 

Hoe om te gaan met de Go Swiss drive accu?

De accu hoeft niet elke keer aan de lader zodra u klaar bent met fietsen. Wanneer u een stuk gereden heeft en de accu bijna leeg is laad u hem helemaal op. Wanneer de accu nieuw is rijdt hem dan de eerste 3 maal helemaal leeg en vul hem daarna geheel. Zo bereikt de accu zijn volledige capaciteit. Gebruikt u de accu een aantal dagen niet dan zal de accu in slaapstand gaan, druk op de knop die op de accu zit om hem te activeren. Gebruikt u de accu een langere tijd niet zorg dan dat de accu tussen de 60% en 80% geladen is. Check hem dan minstens elke 3 maanden.

Wanneer de temperatuur onder de 5 graden zakt, leg hem dan binnen wanneer u hem niet gebruikt.

 

In onze winkel staan enkele Santos modellen uitgerust met een E-bike pakket.

 

Naast Go Swiss drive hebben wij onze eigen model Santos met elektrische ondersteuning. Voordat Santos zelf een E-bike had hebben wij, met goedkeuring van Santos, zelf een echte vakantiefiets met elektrische ondersteuning gebouwd. De basis van een Travelmaster 2.9, maar dan uitgevoerd met een Bosch generatie 1 middenmotor, Rohloff 14 versnellingen naaf en riemaandrijving. Ook dit model is bij ons in de winkel te vinden.