Logo van Santos world store

Pinion

Voor de fiets met Porsche DNA. Zonder grappen want Pinion is voortgekomen uit een idee van 2 Duitse mountainbikers die toevallig beide ingenieur waren en ook beide bij Porsche werkten op de transmissie afdeling. In 2006 zijn deze 2 jonge ondernemers begonnen met het realiseren van hun droom: een onderhoudsarm versnellingssysteem die robuust is, een groot bereik heeft en voor een gunstig zwaartepunt op de fiets zorgt.

Het mag duidelijk zijn dat het meest gunstige zwaartepunt in het midden van de fiets ligt en zo laag mogelijk. Hierdoor is de fiets in balans en laat zich goed door bochten manoeuvreren.


Gedurende de jaren erna ontwikkelden Christoph Lermen en Michael Schmitz de versnellingsbak die pas in 2009 de naam Pinion kreeg.


De Pinion heeft 18 versnellingen met een bereik van wel 636 %, dat wil zeggen dat de 18e versnelling 636 % oftewel 6,36 keer zo zwaar is als de 1e versnelling. Elke versnelling (of vertraging) heeft een verschil van 11,5% met de opvolgende versnelling.

Juist deze 2 technische details maken het verschil. De tussenstappen zijn gelijkmatig en over een groot bereik. Een Rohloffnaaf bijvoorbeeld heeft een bereik van 526% met tussenstappen van 13,5 % tot 13,7%. Een derailleursysteem heeft een wisselend bereik van circa 520-620% met tussenstappen variërend tussen 6 % en 17%.

De bediening van de versnellingen geschied door middel van een comfortabele draaigreep. Hierdoor hoeft de berijder ten opzichte van een derailleursysteem niet meer na te denken over welke combinatie gereden MAG worden. Ook kan er gerust geschakeld worden in stilstand.


De naaf wordt gesmeerd door middel van een oliebad dat om de 10.000 kilometer ververst dient te worden. Verder zijn er geen handelingen die de berijder hoeft uit te voeren als onderhoud aan de bak.

Riemaandrijving is, zoals op de afbeelding bovenin te zien, ook mogelijk. Er wordt dan een Gates Center Track systeem gemonteerd. Een riemaandrijving die iets afwijkt van het gebruikelijke systeem dat op Santos wordt gemonteerd door de aanwezigheid van een centreerbaan in het midden. Hierdoor blijft de riem keurig in lijn. Meer informatie over de riemaandrijving vindt u in de link onderaan deze pagina.

Genoeg voordelen dus. Maar niet alles is perfect en zo ook de Pinion niet. De bak hangt dan wel netjes in het midden van de fiets en hij heeft een groot bereik met mooie tussenstapjes, hij weegt wel wat meer dan een derailleursysteem of een Rohloffnaaf. Bij deze laatste als kanttekening: deze heeft zijn volledige gewicht in het achterwiel… Het gewicht van een Pinion bedraagt (nu nog) 2700 gram, ten opzichte van een Shimano XT drivetrain (1600 gram) vrij behoorlijk. Bovendien moet de Pinion zich nog bewijzen wat betreft betrouwbaarheid (en aftersale service).


Wij hebben er in ieder geval wel vertrouwen in en nemen dit mooie stukje techniek graag op in de winkel. Binnenkort kunt u ook alle reservedelen verkrijgen bij ons.

 

- Riemaandrijving Carbon Gates