Logo van Santos world store

Nadelen

Inrijden
Een Rohloff-naaf moet ingereden worden. De eerste 1000 kilometer maakt hij wat meer geluid in de 1e tot en met de 7e versnelling en schakelt hij minder soepel. Ben je erg licht en fiets je langzaam dan kan dat inrijden wel 2000 kilometer duren. 

Als je veel schakelt tussen de 3e en de 5e versnelling draaien alle tandwielen mee. Het schakelen tussen de 8 en 7 gaat in het begin wat minder. Ook na het inrijden moet je bij het schakelen van 8 naar 7 even kracht terugnemen. Rohloff heeft dit speciaal zo ontworpen. 

Wat het geluid betreft, Rohloff-naven vanaf -ongeveer- serienummer 47.000 maken minder geluid. 

Van 8 naar 7: kracht terugnemen. Eigenlijk is de Rohloff-naaf een zeven-versnellingsnaaf met zeven ‘reductie’-versnellingen. In stand 7 staat de naaf in de hoogste versnelling met de laagste overzetverhouding. In de stand 8 staat de naaf in de laagste versnellling met de hoogste overzetverhouding. 

Dus als je schakelt van 7 naar 8, schakelen de ‘planeten’ eerst naar de laagste versnelling en dan pas naar de hoogste overzetverhouding. Dit zijn dus twee stappen in één keer. Daarom moet je dan echt kracht terugnemen anders schiet hij in de 14e versnelling (erg zwaar). Vanaf 8 schakel je alleen de versnellingen en dat is iedere keer een stap. 

Alle andere versnellingen kunnen onder volle kracht geschakeld worden. Na het inrijden kun je genieten van de stilte, met name tussen de 8 tot en met 14. De 8 tot en met 14 zijn ook de meest efficiënte posities. De 11e versnelling is het stilst en meest efficiënt (98%) en wordt de ‘direct drive’ genoemd. Rij je met een ketting aangedreven naaf dan kun je het verzet zo uitkiezen dat je de 11 veel gebruikt. Als je in het vlakke Nederland fietst is het kleinere verschil erg fijn. Je kunt met een Rohloff-naaf overigens zonder problemen een berg opfietsen. Heb je echt geen kracht in de benen, dan kun je achter een groter kransje zetten.