Logo van Santos world store

Rohloff voor gevorderden

Onderhoud 
Als PDF kun je hier de onderhoudspagina’s van de Rohloffhandleiding downloaden. Hieronder staan de meest algemene wetenswaardigheden: 

 

Kabels

Ondanks dat de Rohloff naaf een versnellingsnaaf is worden een géén versnellingkabels gebruikt. De Rohloff gebruikt remkabels met een binnenmantel waar de binnenkabel (wel een versnellingkabel) soepel doorheen glijdt. De kabelhoedjes van Rohloff hebben een speciale afdichting, daardoor schakelt hij wel iets zwaarder maar vervuild de kabel een stuk minder. Het is aan te raden om deze kabels na 20.000 km te vervangen.

Bij een Rohloffnaaf met een interne schakelbox (deze kun je herkennen aan de 2 zwarte balgjes met een snelkoppeling eraan die links uit de naaf komen) hebben ook 2 dunne kabels die in de naaf zitten. Deze kabels kun je het beste tussen de 10.000 en 15.000 km vervangen.

 

Ketting en tandwielen

De ketting van een Rohloffnaaf loopt altijd in 1 lijn. Daardoor slijt de ketting ook minder dan een derailleursysteem. Zorg dat het voor- en achtertandwiel altijd goed op elkaar is uitgelijnd.

Het is mogelijk om met een speciale kettingmeter de rek in de ketting te meten, zo kan tijdig de ketting vervangen worden en slijtage op de tandwielen uitgesteld worden. Het achtertandwiel kan omgedraaid worden om de levensduur te verlengen. Zo kun je eerst de ketting alleen vervangen, de ronder erna de ketting en het achtertandwiel omdraaien, de ronde daarna de ketting en alle tandwielen vervangen bijvoorbeeld. Er zijn 2 soorten achtertandwielen in omloop; de spline types die je met een clipring van de carrier af kan halen en de schroefversie waarbij speciaal gereedschap voor nodig is.

 

Olie

De olie in de Rohloffnaaf moet om de 5000 km of elke jaar vervangen worden. Wanneer de naaf nieuw is geld er een “inloop”periode van 1000 km, na de eerste 1000 km’s moet de olie verwisseld worden. Gebruik altijd originele Rohloff olie.

Problemen met de naaf 
Zoals elk mechanisch product komt een klein probleem ook bij Rohloff wel eens voor. De meest bekende zijn olie lekkage of problemen met de versnelling. De naaf is gevuld met olie zodat het binnenwerk goed gesmeerd is. Om het binnenwerk draait de naafhuls. De afdichting tussen deze 2 delen is niet 100% dicht, dat is onmogelijk omdat er altijd drukverschillen optreden in de naafhuls ( in b.v. een vliegtuig!) . Lucht moet dus ook van binnen naar buiten kunnen. Bij deze verplaatsing kan er ook een klein beetje olie mee komen, we noemen dit zweten. Bij hogere temperaturen komt dit eerder voor omdat de olie dan dunner is. Zie je dus lichte olievlekken rond de afdichting hoef je je géén zorgen te maken.

Wanneer er onder de naaf druppels hangen en er ook druppels op de grond liggen wanneer de fiets geparkeerd staat spreken we wel over lekken. Ook dit is nog steeds niet rampzalig, er kan gewoon door gereden worden. De naaf is gevuld met 25ml smeerolie maar heeft slechts 7ml nodig. Er wordt dus rekening gehouden met zweten en enige lekkage. Zolang er om de 5000 km of elk jaar olie ververst wordt kan dit niet tot problemen lijden. Bovendien behandeld Rohloff geen lekkage gevallen in de zomermaanden (tenzij het een schijfrem versie betreft). Lekken kan ook veroorzaakt worden doordat het wiel horizontaal vervoerd is. De olie ligt dan tegen de (niet 100% dichte) afdichting aan en kan daardoor nog enige tijd olie zweten.

 

Doorslaan van de versnellingen of plots zwaar draaien kun je vaak eenvoudig oplossen door het wiel uit de fiets te nemen, de snelspanner uit de as te halen en een afwisselend links en rechts een paar goede tikken op de as te geven met een hamer. Dit kan ook nog steeds geen kwaad, maar zorgt ervoor dat palen die eventueel net niet goed zaten terugspringen.

Verzetten en ratio's

De Rohloff SPEEDHUB 500/14 heeft een bereik van 526%. Dat betekent dat versnelling 14 is 5,26 keer groter is dan versnelling 1. Alle 14 versnellingen zijn gelijkmatig verdeeld over dit bereik in 13,6% toenemende stappen. Door de keuze van de tandwielen kan de Rohloff SPEEDHUB 500/14 worden afgestemd op het specifieke doel. De Rohloff SPEEDHUB 500/14 wordt standaard geleverd met een 16 tands tandwiel. 13, 15 en 17 tands tandwielen zijn ook verkrijgbaar. Eventueel kunnen we zelf berekenen wat de afgelegde weg per omwenteling is:

 

Afgelegde afstand per omwenteling crank = W x (C / S) x IGR

  • W = Wielomtrek (de afstand die het wiel aflegt in 1 omwenteling)
  • C = voortandwiel groote
  • S = achtertandwiel grootte
  • IGR = Inner gear ratio; aantal omwentelingen van de naaf bij 1 volledige omwenteling van het tandwiel. Hieronder de ratio's in de naaf.


Wilt u vergelijken of dit overeenkomt met uw derailleurfiets? Bij een derailleursysteem geld de volgende formule: Afgelegde afstand per omwenteling crank = w x (C / S)
Ratio berekenen = C / S (dus gekozen voortandwiel delen door gekozen achtertandwiel)

<1 = vertraging, 1 = directe aandrijving >1 = versnelling

Ik heb ook een tabel gemaakt waarop vrij snel te zien is welke verhouding het best past wanneer u een derailleur systeem gewent was en nu eindelijk voor een Rohloffnaaf gaat. De bovenste kolom geeft de lichtste verzetten weer die voorkomen op een derailleur systeem, de onderste geeft de zwaarste weer. Net waar u voorkeur ligt (wilt u vooral snelheid of licht een berg op willen rijden?).

 

 

 

Zelf inspaken van een Rohloffwiel

Bij het inspaken van een nieuw wiel met een Rohloffnaaf is het erg belangrijk om de juiste spaken te gebruiken. Bij een verkeerde spaak kan de flens vroegtijdig breken of scheuren. Rohloff geeft hier géén garantie op ! Het inspaken moet gebeuren met een spaak spanningmeter om een te grote trekkracht op de flens te voorkomen. Download de beschrijving om de juiste spaakmaat te vinden en wat de eisen zijn.


Rob v/d Houven 
Rob’s Bikecenter, Maasland