Elektrische systemen

Er zijn enorm veel verschillende elektrische ondersteunings sytemen. Om er toch wat wijs uit te komen vindt je hier wat uitleg.

Plaats van de motor

Bij Santos is er keuze uit 2 type motoren waarbij het grootste verschil de plaatsing van de motor is. 

Achterwielmotor

Bij de GS serie wordt er een krachtige NeoDrives gemonteerd. Deze is onderdeel van het achterwiel. Het voordeel van deze plek is dat de toegevoegde kracht alleen op het wiel direct gezet wordt en niet , zoals bij de middenmotor, eerst via de aandrijflijn. Het voordeel hiervan is dat de aandrijflijn minder hard slijt dan bij een middenmotor. De fiets met de achterwielmotor heeft ook wat meer power dan bij de middenmotor en geeft een wat "natuurlijker" gevoel van fietsen. 

Middenmotor

Bij Santos geen stanbdaard modellen met een Bosch of Yamaha motor. Santos geloofd in Custom-build en legt zich daarom niet vast aan een fabrikant die een speciale passing voor alleen hun merk eist. Met de Pendix middenmotor is er een systeem dat gemonteerd kan worden zonder de constructie aan te tasten. De middenmotor zorgt voor een beter balans en een lager gewicht dan de achterwielmotor. De accu dient tevens als "display" en geeft basaal weer wat de status is van de accu-lading en heeft een keuze knop waar 3 standen gekozen kunnen worden. Voordelen: achteraf te monteren en een voordeligere keuze dan de achterwielmotor.

Hoe Watt waar?

Hoe zit het met Watt, NM, Ah,Wh(Watt-uur) en actieradius?

Watt is het maximale verbruik van de motor. In Nederland is een motor die maximaal 250 Watt verbruikt toegestaan op de openbare weg zonder extra verplichtingen en met een maximale snelheid van 25 km/h. In de praktijk rijden de meeste fietsen iets harder dan 25 km/h. Watt zegt dus eigenlijk niets over de kracht van de motor. Watt = stroom x spanning . De spanning van de accu is bij het Go Swiss drive systeem 36 volt, de maximale stroom (hoeveelheid elektrische deeltjes) is dan 6,94 amperes. Dit laatste zegt wel wat over de zuinigheid van de fiets, want bij een accuspanning van bv 24 volt (van oude systemen) zou de maximale stroom 10,4 ampere mogen zijn, minder zuinig dus.

Echter, we zijn daar nog niet helemaal aan toe.

Nm is het koppel, de maximale kracht die de motor kan leveren. Bij de achterwielmotor is dit dus direct de kracht van de aandrijving. Hoe groter het koppel hoe makkelijker er een berg omhoog gereden kan worden met de e-bike.

Ah zijn de amperes per uur, dit is een gegeven van de accu. Dit getal geeft aan wat de capaciteit van de accu accu is. Hoe hoger dit getal, hoe groter de actieradius. Het geeft aan hoeveel elektrische deeltjes er afgegeven kunnen worden in een bepaalde tijd. We hadden al gezien dat het maximale verbruik van de motor 6,94 amperes was. De 15,5 Ah accu zou het (theoretisch) dus 2 uur en een kwartier volhouden bij maximaal verbruik. Dit is echter puur theoretisch want de efficiëntie van de motor (circa 80%) en temperatuur spelen hierbij ook een rol. De capaciteit wordt namelijk gemeten bij 20 graden. Daarnaast kan de accu vaak niet die hoge stroom leveren. De accu van Go Swiss drive kan bv maar 5A maximaal leveren. Ook spelen natuurlijk de natuurlijke invloeden mee, hoe hoger de snelheid hoe meer luchtweerstand en dus een hoger verbruik. Omdat er zoveel factoren meespelen zijn de opgaves van de actieradius ook zo uitlopend.

Wh, Watt-uur. Deze aanduiding wordt veel gebruikt om de capaciteit van de accu aan te geven. Het is de Ah maal de spanning van de accu. Dus 36 volt spanning, 15,5 Ah geeft een Wh van 558 Wh. Dat is handig vergelijken omdat bij enkele modellen er geen 36 volt maar andere voltages gebruikt worden. Met een accu van 11Ah bij 36 volt haal je een hogere actieradius dan een accu van 11Ah bij 24 volt.

Actieradius is de afstand die gereden kan worden bij een bepaalde acculading met de e-bike. Dit wordt uitgedrukt in kilometers. De opgaves lopen erg uiteen omdat iedereen de fiets ook anders gebruikt. De ene persoon haalt met een 15,5 accu 85 km , de ander 150 km.

Wat beïnvloed de actieradius positief?

Een lage ondersteuning stand
Een hogere trapfrequentie, meer omwentelingen is efficiënter. Denk aan 75-80 omw/minuut
Goede bandenspanning
Niet te hoge snelheden, luchtweerstand kan zomaar 30% schelen boven de 22 km/h
Een laag gewicht, maar dat is lastiger te realiseren.
Wat beïnvloed de actieradius negatief?

Alles wat hierboven staat niet doen
Wegrijden in een zware versnelling waarbij je zo snel mogelijk weg wilt zijn.
Slecht weer, harde wind
Lage temperatuur, rond het vriespunt kan de capaciteit zomaar 20% dalen, dit komt er later weer bij.
Leeftijd accu. Na 3 jaar gaat de capaciteit van de accu echt afnemen.