's Herenstraat 3a, 3155 SH Maasland  T: 010 - 59 123 18 | E: info@robsbikecenter.nl

Right to repair

Stiekem ben ik er een beetje trots op dat de fietsvakhandelaar afstamt van de traditionele smid. We horen de reputatie te hebben dat we alles kunnen maken en altijd een oplossing hebben. Helaas met de komst van het elektrische fiets is dat beeld veranderd. Er valt weinig meer aan te doen, want tja: het blijft electronica… Zo leveren de fabrikanten alleen complete componenten en geen losse reserve onderdelen waardoor er nauwelijks nog gesproken kan worden van repareren, maar hooguit van vervangen.

Laatst stond ik voor het dilemma van de zoveelste Impulse motor (Kalkhoff, Gazelle)die geen ondersteuning gaf. Dat de krachtsensor in de motor defect bleek was mij wel duidelijk. Normaal gesproken moet ik dan een complete motor leveren á 600 euro. Gelukkig had ik nog een nieuwe motor liggen waar ik al eerder delen uit had gehaald en heb voor niet al te veel geld de fiets van de klant kunnen repareren. Ik vind dat fabrikanten verplicht moeten worden om reserveonderdelen te leveren voor motoren en accu’s van elektrische fietsen.

Krachtsensor Impulse elektrische fiets repareren
Vakmensen aan het werk
Inmpulse motor is makkelijk te repareren

Persoonlijk vind ik dat ik behoorlijk voor schut sta als ik moet bekennen dat een fiets niet gemaakt kan worden. Niet omdat de kunde er niet is, maar omdat de fabrikant geen reservedelen levert die gewoon in bijvoorbeeld Duitsland wel op de plank liggen. De fabrikant doet wel reparaties ( maar alleen in de garantieperiode !! ) en dus is er wel degelijk een mogelijkheid tot het leveren van reservedelen. Zo was er laatst een geval met een Bosch motor. Deze had een slechte ondersteuning. Met de matige software die wij van Bosch ter beschikking krijgen komen we niet ver en de servicelijn meldde dat we er niets mee konden behalve vervangen voor een nieuwe. De klant nam echter geen genoegen met het vervangen van de motorunit en ging naar een Bosch autoservicepunt. Deze konden de unit wel verder uitlezen dan wij en konden zo vaststellen waar het probleem zat. De motorunit is daar inwendig gerepareerd (hoe heb ik nooit gehoord) en de klant fietst weer rond. Waarom hebben wij dan niet de beschikking over die software? Worden wij, als vakmensen, bewust dom gehouden? Iedereen moet het recht hebben om iets te kunnen repareren, mits dit redelijkerwijs haalbaar is. En geloof mij, zo moeilijk is het allemaal niet.

De kosten die de verspilling van grondstoffen met zich meebrengt lopen de klauwen uit. Ik begrijp heel goed dat de fabrikant graag ziet dat wij complete motoren vervangen zodat zijn omzet op niveau blijft. Helaas is de klant en vaak ook wel de vakman de dupe van deze praktijken. De klant is absoluut ontevreden wanneer hij een dikke rekening krijgt na een korte gebruiksduur waardoor de echte vakman zich toch genoodzaakt ziet om de klant tegemoet te komen. De vakman wordt helemaal niet tegemoet gekomen doordat de fabrikant weigert om een betaalbare oplossing te geven in de vorm van het leveren van reservedelen.

Het leveren van complete units heeft als enige voordeel dat alles volgens de normen van de fabrikant in elkaar is gezet en dat de waterafdichting als nieuw zou moeten zijn. Hierdoor is de klant zeker van een betrouwbaar product. Een goed alternatief hiervoor is het geven van trainingen en het instellen van certificeringen. Daardoor is de fabrikant er zeker van dat het product op een deugdelijke manier gerepareerd is.

De elektrische fiets wordt aangedragen als een milieuvriendelijke oplossing, maar door de defecte accu’s die afgekeurd worden alleen omdat er een fout in de firmware of printplaat zit wordt de afvalberg alleen maar groter. Zware chemicaliën komen zo terecht in het afval, terwijl de accucellen vaak nog prima in orde zijn. Een groot aantal accu’s worden hier in Europa gefabriceerd, en dus zijn de reservedelen hier ook aanwezig. Stuur gewoon een printplaatje op en wij, als vakmensen, maken de klant blij, belasten het milieu minder en putten de schaarse grondstoffen niet verder uit.

Mijn standpunt is dat de fabrikanten van elektrische fiets motoren en accu’s de reservedelen beschikbaar moeten stellen aan de vakhandel. Zoals bij telefoons, wasmachines en auto’s al lang gebruikelijk is moet ook bij de fiets iedereen het recht hebben om het te kunnen repareren.

Rob van der Houven

Rob’s Bikecenter, Maasland

Rob van der Houven

Rob (38 jaar) is 24 jaar werkzaam in de fiets vakhandel en sinds 2002 eigen(zinnig) ondernemer in deze mooie branche. Hij is gespecialiseerd in onder andere Rohloff en Pinion onderdelen.

Een aantal jaar geleden heeft deze jonge ondernemer in samenwerking met Santos een eigen elektrisch ondersteunde vakantiefiets gebouwd met een Bosch middenmotor. “Waar een wil is, is een weg” en nog een aantal van deze kreten zijn leidend in zijn denkwijze.

In zijn vrije tijd is hij ook graag met techniek bezig, zo is hij in het bezit van 2 oldtimers waarbij ook het bouwen van een complete custom motor ook tot zijn skills behoort.      

Contact

Rob's Bikecenter
's Herenstraat 3a, 3155 SH Maasland
010 - 59 12 318  | info@robsbikecenter.nl | www.robsbikecenter.nl

Stel een vraag

Versturen

Onze Social Media kanalen

© 2018 Rob's - Bikecenter    index