's Herenstraat 3a, 3155 SH Maasland  T: 010 - 59 123 18 | E: info@robsbikecenter.nl

Aandrijving 

Naast de traditionele ketting is er nu ook een nieuwe ontwikkeling om de fiets vooruit te bewegen; de Gates Carbon Belt drive oftewel: riemaandrijving. In het verleden is al geprobeerd om fietsen uit te rusten met een riem of in plaats van een ketting. De voordelen laten zich raden: geen smering meer nodig, veel minder last van vuil, stil, duurzamer, minder rek en veel gemakkelijker schoonmaken. Helaas waren deze experimenten geen lang leven beschoren omdat het niet goed uitontwikkeld was. De Gates aandrijfriem heeft als grote verschil carbon "draden” die de aandrijfriem enorm sterk en stijf maken. Hierdoor is het nu wel mogelijk om de riem toe te passen op de fiets. Wanneer de riem juist gemonteerd wordt gaat hij ruim 2 keer zo lang mee als een ketting. Weersinvloeden en oliën hebben geen invloed op de riem.

De aandrijfriem zoals hij nu toegepast wordt is een ideale en betrouwbare aandrijving die totaal niet bang is voor modder. Sterker nog... hij laat juist dan zijn voordelen zien boven een ketting.

Op dit moment rijden al veel fietsen rond met dit systeem zonder problemen. 
Let wel op dat deze riem wel aandacht eist bij het onderhoud en omgang. Wanneer de riem "knikt” is hij beschadigd en niet meer bruikbaar. Wanneer je er mee fietst is het een prettig en onderhoudsarm systeem. Laat eventuele reparaties over aan een gecertificeerde belt drive Rohloff specialist. Deze heeft een speciale opleiding gevolgd om met deze te mogen werken.

De grote vragen: 
- wat als er een steentje tussen komt? Heeft u ooit een steentje tussen uw cassette gehad? De kans hierop is zeer klein, de riem beweegt met een bepaalde snelheid waardoor het steentje o.i.d. weg geketst wordt i.p.v. tussen een riemvertanding gaat zitten. Gebeurt het toch dan zal het einde verhaal van de riem zijn, evenals dat het einde verhaal voor de cassette zal zijn. Een kleine takje zal geen kwaad kunnen.

- kan iemand zomaar de aandrijfriem stuksnijden? Dat was de meest aparte vraag voor mij tot nu toe… alles kan kapot, een riem dus ook. De kans is alleen groter dat de banden de pineut zijn. Met een half doorgesneden riem kan alsnog doorgefietst worden (uiteraard niet aan te raden, maar alleen in geval van nood).

 - kan hij breken? De riem wordt ook toegepast op bijvoorbeeld Harley Davidsen motoren, deze hebben veel meer vermogen dan een mens ( max. 7 Watt per kg bij een prof wielrenner, Rasmussen woog ca 60 kg: 420 Watt . 1 pk = 736 Watt, dus Rasmussen leverde gemiddeld 0.57 pk. Een beetje Harley levert meer dan 50 pk). Zolang de riem juist behandeld wordt zal hij niet breken, dit is uitvoerig getest.

 - Wat doet vuil op de riem? In het "voortandwiel” zitten gaatjes waar de tanden van de riem invallen, hierdoor wordt het vuil dat op de riem zit erdoorheen geperst en is het dus geen enkel probleem. In een enkel geval waar er bv grote hoeveelheden klei en ijs op het "voortandwiel” belanden zou het fout kunnen gaan, de ervaringen zijn er alleen nog niet om deze theorie te ondersteunen. Over het algemeen functioneert een riemsysteem alleen maar beter in winterse omstandigheden omdat een ketting volkomen droogloopt door de pekel.

 - Is een riem zwaarder en/of duurder dan een ketting? Een riem is lichter dan een ketting en gezien de levensduur ook goedkoper. Een riem kost circa 69 euro, een goede ketting algauw 36,- (1 riem gaat ruim 2 keer een ketting mee).

 - Kan hij overslaan? Wanneer de riem goed op spanning staat en juist gemonteerd is zal hij niet doorslaan. Door de krachten op de riem is het mogelijk dat een frame zal vervormen waardoor de afstand tussen het voortandwiel en het achtertandwiel kleiner wordt, daardoor zou er een kans zijn dat hij overslaat. Een riem heeft de neiging om de vorm van een cirkel aan te nemen wanneer hij ontspannen is daardoor ligt hij niet meer goed om het achtertandwiel als hij slap staat. Wanneer je een stijf frame hebt dat erop berekend is zal dit dus niet gebeuren (denk bv aan een santos). Ook is door Rohloff een zogenaamde "Snubber” verplicht gesteld op riemaangedreven Rohloff fietsen. Een Snubber is een rolletje dat op ca 1,5 mm van de riem is gemonteerd bij het achtertandwiel. Wanneer de riem de neiging zou hebben om over te slaan verhinderd de snubber dit door de riem terug te drukken op het tandwiel. Kortom: hou de spanning in de gaten en zorg voor een goed frame (nogmaals: bij een goedkope rohloff fiets zit ook een goedkoop frame! ).

 - welk onderhoud is nodig? Bij een onderhoudsbeurt van de fiets zal ook de spanning van de riem gecontroleerd worden. Wanneer de riem erg vies is kunt u hem gewoon afborstelen met een harde borstel en naspoelen met water. De riem heeft geen smering nodig waardoor hij ook schoon blijft. Zomers wanneer het warm is kan het zijn dat de riem geluid maakt. Dit wordt veroorzaakt door stof wat aan de riem blijft hangen. Dit kan opgelost worden door de riem met een harde bostel te borstelen. 

 Bij een riemaangedreven fiets is wel een speciaal frame nodig. De riem moet door het frame doorgehaald worden om hem te vervangen. Een fiets waar een ketting op gemonteerd zit is vaak niet te gebruiken voor een riem. Let wel op dat je een goed systeem kiest dat makkelijk in gebruik is. Santos heeft een goed systeem hiervoor ontwikkeld.

Contact

Rob's Bikecenter
's Herenstraat 3a, 3155 SH Maasland
010 - 59 12 318  | info@robsbikecenter.nl | www.robsbikecenter.nl

Stel een vraag

Versturen

Onze Social Media kanalen

© 2018 Rob's - Bikecenter    index